Wist je dat citizen science data ook in het onderwijs wordt gebruikt? Op de Hogeschool Utrecht zijn studenten dit jaar voor de derde keer aan de slag gegaan met snuffelfietsdata en telraamdata in de vorm van een lokale datastory.
Lokale Datastories
Studenten die aan de Hogeschool Utrecht de minor Datavisualisatie & Infographics volgen, leren onder andere hoe ze lokale datastories moeten schrijven. Een lokale datastory is een visueel dataverhaal. Studenten gaan daarvoor aan de slag met Snuffelfietsdata en Telraamdata. De studenten stellen een onderzoeksvraag op en verzamelen en analyseren de benodigde data. Hiermee creëren ze visualisaties die ze verwerken in een datablog op de website van de Hogeschool Utrecht.
Samenwerken tijdens een Datasprint
Om de onderzoeksvraag op te stellen werken de studenten samen met professionals en experts tijdens een Datasprint. Zo’n sprint wordt mede georganiseerd door Samen Meten Utrecht. Professionals en experts delen dan waardevolle ervaringen en kennis die de studenten kunnen gebruiken in hun Datastory.
In oktober was er voor de derde keer een Datasprint. De aanwezige professionals en experts kwamen van de gemeente Utrecht en Houten, de provincie Utrecht, Samen Meten RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu). Ook waren er inwoners die zelf een Telraam of Snuffelkastje gebruiken. De resultaten worden gedeeld via de Hogeschool Utrecht Datastories.
Voorbeelden uit andere jaren
Studenten die de minor afgelopen twee jaar volgden, hebben al een aantal interessante blogposts geschreven. Zo is er vorig jaar op verzoek van een inwoner door studenten in kaart gebracht wat de impact is van een supermarktuitbreiding op het wegverkeer in een Houtense fietsstraat (zie de blog). Hiervoor gebruikten de studenten Telraamdata. Andere studenten hebben Snuffelfietsdata gebruikt om te onderzoeken wat de schoonste fietsroute is van station Utrecht Centraal naar het Utrecht Science Park. Ook is er onderzoek gedaan naar verkeersveiligheid, milieuzones en luchtkwaliteit in landelijk gebied.